کد خبر : 208190
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 اکتبر 2025 - 19:48

مکمل‌های عصاره کاکائو ممکنه التهاب مزمن مرتبط با پیری رو کم کنن

مکمل‌های عصاره کاکائو ممکنه التهاب مزمن مرتبط با پیری رو کم کنن

طبق یه تحقیق جدید که توسط یه تیم بین‌المللی از محقق‌ها انجام شده، یه عصاره‌ای که از دانه‌های کاکائو ساخته شده، ممکنه با کم کردن التهاب مرتبط با پیری، به کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی کمک کنه. دانشمندهای پشت این تحقیق، تحقیقات قبلی رو که می‌گفتن غذاها و نوشیدنی‌های سرشار از فلاوانول، مثل شکلات، به

طبق یه تحقیق جدید که توسط یه تیم بین‌المللی از محقق‌ها انجام شده، یه عصاره‌ای که از دانه‌های کاکائو ساخته شده، ممکنه با کم کردن التهاب مرتبط با پیری، به کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی کمک کنه.

دانشمندهای پشت این تحقیق، تحقیقات قبلی رو که می‌گفتن غذاها و نوشیدنی‌های سرشار از فلاوانول، مثل شکلات، به طور قابل توجهی مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی رو کم می‌کنن، گسترش دادن.

فلاوانول‌ها که تو دانه‌های کاکائو و بقیه غذاها مثل چای سبز، سیب و انگور پیدا می‌شن، مدت‌هاست که به انواع بهبودهای سلامتی، از جمله نقششون تو کم کردن آسیب ناشی از التهاب اضافی، ربط داده شدن.

التهاب با بالا رفتن سن تو یه فرآیندی که معمولاً بهش میگن «التهاب پیری» (inflammaging)، بدتر می‌شه و به یه عالمه مشکلات سلامتی مرتبط با سن (از درد مزمن گرفته تا بیماری آلزheimer) مرتبطه.

اگه مکمل‌های کاکائو بتونن اون التهاب رو کم کنن، فواید بالقوه‌اش قابل توجهه.

هاوارد سسو، اپیدمیولوژیست بیمارستان بریگهام، میگه: «علاقه ما به عصاره کاکائو و التهاب پیری، بر اساس کاهش‌های مرتبط با کاکائو تو بیماری‌های قلبی عروقی شروع شد.»

«ما می‌خواستیم ببینیم آیا مصرف مکمل عصاره کاکائو برای چندین سال در مقایسه با دارونما، می‌تونه التهاب پیری رو تعدیل کنه یا نه؛ و داده‌ها نشون میدن که این کار رو می‌کونه.»

این محقق‌ها ۵۹۸ تا بزرگسال سالم ۶۰ ساله و مسن‌تر رو ثبت نام کردن که به مدت دو سال، هر روز یا یه مکمل عصاره کاکائوی ۵۰۰ میلی‌گرمی می‌گرفتن یا یه دارونما. در طول این دوره، نشانگرهای زیستی التهابی تو خون اندازه‌گیری شد.

مصرف عصاره کاکائو، به طور قابل توجهی، افزایش hsCRP (پروتئین C-واکنشی با حساسیت بالا) رو کند کرد؛ که یه نشانگر زیستی عمومی برای التهاب سیستمیک و خطر بیماری‌های قلبی عروقیه. بیشترین اثر تو کسایی دیده شد که دوره تحقیق رو با یه خطر خیلی بالای بیماری‌های قلبی عروقی شروع کرده بودن.

مشخص نیست که این نتایج برای سلامت کلی چه معنی‌ای دارن. تحقیقات آینده می‌تونن تغییرات تو سیتوکین‌ها رو بررسی کنن و نشانه‌هایی وجود داره که میگه یه رابطه‌ای بین بعضی از این پروتئین‌های کوچیک و عصاره کاکائو وجود داره.

یانبین دونگ، متخصص قلب و ژنتیک جمعیت از دانشگاه آگوستا، میگه: «جالبه که ما یه افزایشی رو هم تو اینترفرون-گاما، یه سیتوکین مرتبط با ایمنی، دیدیم، که سوالای جدیدی رو برای تحقیقات آینده باز می‌کونه.»

«با اینکه عصاره کاکائو جایگزین یه سبک زندگی سالم نیست، ولی این نتایج دلگرم‌کننده‌ان و نقش بالقوه‌اش رو تو تعدیل التهاب همزمان با پیری ما، برجسته می‌کنن.»

یه تحقیق قبلی، نشون داده بود که مرگ‌های مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی تو یه گروهی از سالمندان که مکمل کاکائو مصرف می‌کردن، ۲۷ درصد کمتر بود.

HsCRP ممکنه با کم کردن التهاب، اون خطر بیماری‌های قلبی عروقی رو پایین بیاره و تحقیقات به مکانیزم‌های بیولوژیکی‌ای اشاره می‌کنن که ممکنه صدای پس‌زمینه سیستم ایمنی بدن رو کم کنن.

لازم به ذکره که این تحقیق تا حدی توسط کمک‌های مالی‌ای که از طرف Mars Edge، بخشی از شرکت مارس، تأمین شده بود. با اینکه این یافته‌ها رو باطل نمی‌کونه، ولی می‌شه گفت که شرکت‌های شیرینی‌سازی ممکنه تو نتایج مرتبط با سلامتی مصرف عصاره کاکائو، نفع داشته باشن.

در آینده، همچین مکمل‌هایی ممکنه به عنوان راهی برای مدیریت التهاب و کم کردن خطر بیماری قلبی استفاده بشن، که به معنی سلامتی بهتر برای مدت طولانی‌تریه.

سسو میگه: «این تحقیق خواستار توجه بیشتر به مزیت غذاهای گیاهی برای سلامت قلبی-عروقی، از جمله محصولات کاکائویی سرشار از فلاوانول‌هاست.»

«این اهمیت یه رژیم غذایی متنوع، رنگارنگ و گیاهی رو تقویت می‌کونه؛ مخصوصاً تو زمینه التهاب.»

 

لينک منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مبل کلاسیک جدید

دانلود فيلم فانتزي جديد

ترينر

خريد عمده بک لينک بهترين بک لينک ها

خرید رپورتاژ آگهی ارزان